Rakennusvalvonta
Rakennusvalvonta
Rakennusvalvonta
Rakennusvalvonta
Rakennusvalvonta
Rakennusvalvontaa suorittavana elinvoimalautakunnan ja sen lupajaoston alaisena rakennusvalvonnan viranhaltijana toimii Rääkkylän kunnassa rakennustarkastaja. Rakennusvalvonnan tehtävänä on osaltaan huolehtia, että rakennettu ympäristö on terveellinen, turvallinen, kestävä ja rakentamisessa noudatetaan sitä koskevia säännöksiä ja määräyksiä. Rakennusvalvonta ohjaa ja neuvoo rakentamista, ohjeistaa suunnittelua ja päättää rakentamisen lupa-asioista.
Rakennusvalvonnan tehtävät:
- neuvonta ja ohjaus
- rakentamis- ja maisematyölupien käsittely
- purkamislupien ja -ilmoitusten käsittely
- poikkeamis- ja sijoittamislupahakemusten valmistelu
- maa-aineslupien valmistelu
- ympäristöasioiden käsittely
- työnjohtajien ja suunnittelijoiden hyväksyminen
- katselmukset
- julkisivujen ja ympäristön kunto ja siisteys
- valitusten ja ilmoitusten perusteella tapahtuva valvonta
Rakentamisasioissa soita ja varaa aika rakennustarkastajan kanssa.
Myönnetyt luvat
Rääkkylän kunnassa rakennustarkastaja myöntää rakentamisluvat. Päätösten oikaisuvaatimusaika on 30 päivää laskettuna päätöksen tiedoksiannosta (HL 49 c §). Myönnetyt luvat löytyvät kunnan nettisivuilta kuulutuksista ja kunnantalon ilmoitustaululta.
Hoida hankkeen lupa-asiointi verkossa Lupapisteen kautta
Hoida hankkeesi rakentamislupa-asiointi verkossa Lupapisteen kautta – aina ennakkokyselyistä hankkeen päättymiseen saakka. Palvelu kokoaa kunnan viranomaisen, rakentajan, suunnittelijan ja muut rakentamisen ammattilaiset yhteen osoitteeseen ja pitää kaikki hankkeen osapuolet tietoisina hankkeen etenemisestä. Vuorokauden ympäri. Hakemusten käsittely ja lupa-asiointi on sujuvampaa kun tarvittavat tiedot ovat heti mukana eikä paperisia hakemuksia ja asiakirjoja tarvitse toimittaa erikseen eri toimijoille.
Lupapisteen kautta voi hoitaa rakentamis-, maisematyö- ja purkamislupien sekä purkamisilmoitusten tekemisen. Lisäksi Lupapisteen kautta voi tehdä myös poikkeamis- ja sijoittamislupahakemukset.
Palveluun rekisteröidytään pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella ensimmäisen käyttökerran yhteydessä ja sen käyttö on maksutonta. Luvanhakijaorganisaatiot voivat kuitenkin rekisteröidä käyttöönsä maksullisen Yritystilin sisäistä hankehallintaa varten.
Lupapisteen käyttö pähkinänkuoressa:
1. Rekisteröidy palveluun ensimmäisen käyttökerran yhteydessä ja kirjaudu tämän jälkeen sisään sähköpostiosoitteella sekä salasanalla.
2. Hakemuksen tai kyselyn luominen: Valitse hankkeesi sijainti ja päätoimenpide. Tämän jälkeen pääset joko tekemään kyselyn hankkeeseen liittyen tai luomaan hakemuksen aiempien valintojesi pohjalta.
3. Kutsu tarpeelliset tahot mukaan hankkeelle ”Osapuolet”-välilehdeltä. Kun henkilöt ovat hyväksyneet hankekutsun, voidaan heidän tietonsa valita mukaan hakemukselle ja täten säästytään turhalta näpyttelyltä. Huomiothan, että mikäli hankkeellesi vaaditaan pääsuunnittelija, vastaa hän pääsääntöisesti hankkeen edistämisestä ja viranomaiskommunikaatiosta Lupapisteessä.
4. Tallenna hankkeelle siihen liittyvät tiedot ja dokumentit yhdessä muiden osapuolten kanssa. Kaikki kirjoittamasi tiedot tallentuvat automaattisesti hakemukselle ja voit jatkaa sen täydentämistä sinulle sopivana ajankohtana.
4. Kysy tarvittaessa neuvoa viranomaiselta hankekohtaisen ”Keskustelu”-ikkunan kautta.
5. Jätä hakemus eteenpäin viranomaiselle ”Hakemuksen jättäminen” -välilehdeltä.